Wednesday, October 31, 2012

Facebook shortcut

Facebook kini menjadi sebahagian dari gaya hidup kita hari ini.  Kadang-kadang rasa kurang ja bila tidak dapat log in facebook. Pernah kita terfikir/tau bahawa facebook juga mempunyai keyboard shortcut yang membolehkan kita dengan mudah melayani facebook. 


    • Alt + M - New Massage
    • Alt + 1  -  Homepage
    • Alt +2   -  Timeline
    • Alt + 3  -  Friend request
    • Alt + 4  -  Inbox
    • Alt + 5  -  Notification
Senangkan bila dah tau shortcut ni.  Kita tidak berharap sangat dengan penggunaan mouse lagi. Sekiranya anda ingin lebih tau tentang shortcut nie, layani Website ini kerana terdapat banyak lagi ilmu di dalamnya termasuklah shortcut untuk twitter dan Google +.


Tuesday, October 30, 2012

Kenderaan Masa Depan

Kemajuan dalam pembikinan kereta tidak akan berhenti selagi manusia masih berada di atas muka bumi ini. Kemajuaan agak drastik sehinggakan kajian-kajian yang dilakukan sehingga hari ini tidak pernah berhenti. Mungkin kita tidak pernah membayangkan bahawa kereta di masa hadapan boleh bergerak tanpa minyak, hanya menggunakan angin.!! siapa yang boleh mengagak apa yang akan berlaku di masa hadapan. Di bawah ni beberapa contoh kereta masa hadapan yang kebanyakkan masih lagi dalam kajian dan hanya di pameran saja di pameran-pameran outomobil di serata dunia.











Walau bagaimana pun, kenderaan di bawah ini adalah salah satu ciptaan yang boleh dianggap hebat pada masa ini kerana ia hasil upgading kenderaan yang kita gunakan pada masa ini.  ia dikenali sebagai SUPER DELUXE 7 SEATERS.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Hehehehehe...
Have nice day.........


Muslim di Jerman rindukan Azan


Saya tertarik dengan artikel ini yang saya petik dari BLOG ini dan ingin berkongsi kembali dengan anda semua. Kita di negera ini terasa amat bersyukurnya kerana mampu mendengar azan 5 kali sehari tanpa ada apa-apa gangguan dan halangan. Tapi masyarakat Islam di luar sana menempuhi bermacam-macam halangan hingga ada yang terpaksa menggadai nyawa sebagai galang ganti untuk terus menikmati Islam itu sepenuhnya. renungkan.





HAMBURG - Menara hijau dan putih itu menjulang dengan berani ke langit. Namun, tidak setinggi menara gereja. Di samping Masjid Pusat di St George, ada kedai Turki dan bangunan pejabat dan juga pejabat polis. Di Steindamm yang jauh dari kebisingan jalan, umat Islam di sini boleh mendengar panggilan azan dari muazin. Masyarakat berfikir tentang hal itu, dan meminta para anggotanya untuk melaksanakan solat di Masjid.

"Kami sedang mempertimbangkan untuk membuat sebuah permintaan," kata Ramadhan Ucar. Dia adalah ketua masyarakat Islam di utara Jerman, dan juga merancang untuk menghantar permintaan untuk melakukan panggilan azan melalui pembesar suara. Di sana, rancangan tersebut telah menyebabkan protes keras dari warga negara sebagaimana dilaporkan. "Di St George kami masih melakukan perbincangan-perbincangan dalam masyarakat," kata Ucar. Namun, tidak menyinggung tentang fakta bahawa beberapa anggota masyarakat bahkan melewatkan muazin di St George.

Di ruang bawah tanah bangunan itu, yang digunakan sebagai Masjid, terdapat restoran, kafe dan seorang tukang gunting. Jika anda bertanya kepada orang-orang apa yang dia fikirkan keinginan, mereka semua tidak berkata apa-apa, tetapi merujuk kepada Dewan Bandar. Astrid Hassan hanya pulang dari kedai rotinya, dan berjalan melintasi Masjid. Dia telah berkahwin 58 tahun dan telah lama menjadi Muslim, ia sendiri dulunya seorang Kristian. Hassan tidak menentang doa mingguan dan kebebasan beragama itu penting, tapi juga mengatakan: "Banyak orang Jerman yang mempunyai imej yang salah terhadap Islam. Muslim perlu lebih banyak menyampaikan mesej damai kepada mereka."

Edip Mogurtay (36), pemilik kedai roti di empangan, berkata: "Saya tidak akan terganggu oleh panggilan azan. Saya tidak menentang deringan loceng gereja. Bagaimana mungkin saya kesal kerana suara dari Masjid?" Ramazan Ucar menunjukkan dengan bangga ke video di YouTube: Di sana sekali lagi anda boleh menyaksikan pembukaan menara baru pada tarikh 6 September. Pada waktu itu, seorang muazin menyuarakan azan untuk merayakan hari itu. Masjid tersebut telah berdiri sejak tahun 1977, dan menaranya sejak 1991. "Kami ingin menyelaraskan rancangan kami dengan pihak berkuasa," kata Ucar.

Dan sementara di negara-negara Muslim dapat mengumandangkan suara azan di kala subuh, Ucar berfikir azan hanya akan terdengar di St George pada solat Jumaat. Itu akan menjadi saat makan siang, untuk jangka masa tiga hingga empat minit. "Dan tidak begitu keras, sehingga tidak mengganggu warga," tegas Ucar. Markus Schreiber, kepala pejabat daerah pusat mengatakan, "Akan memastikan bahawa masalah suara dipenuhi,". Ketua berkuasa mempertahankan pertukaran intensif dengan cara masyarakat Islam. Dia percaya: "Sebahagian besar ahli gereja tidak mahu berdoa."

"Saya secara peribadi mempunyai simpati untuk idea tersebut," kata Gunter Marwege, seorang pendeta di Gereja Lutheran paroki St George-Borgfelde. Marwege menganggap bahawa rakyat tidak punya masalah jika mendengar panggilan muazin kerana "mereka dikenali untuk menghadapi bentuk-bentuk kehidupan yang lain dengan terbuka." Bahkan Helmut negara Voigt, Ketua Persatuan Warga di daerah, akan baik jika akan mendengar panggilan azan muslim di St George. "Ada dentingan loceng gereja Kristian, jadi mengapa tidak?" Voigtland tahu bahawa ini merupakan tugas penting untuk menyampaikan toleransi Islam ini kepada orang-orang, "dan panggilan untuk doa harus terdengar sesekali waktu."

Sementara itu, seorang seniman di Hamburg Boran Burchhardt telah dipuji untuk melukis menara-menara Masjid di St George kelmarin. Artis 36 tahun dari Hamburg itu, telah mengatakan dua menara setinggi 20 meter itu adalah untuk projek seni dan segienam yang dicat hijau. Pada awal bulan September keduanya ditempatkan di menara seberat 7,5 tan, pada saat itu di depan mata anggota masyarakat. Tindakan yang menakjubkan itu telah menimbulkan kehebohan di Turki, yang tentu peduli akan apa yang terjadi jika masa depan di Hamburg. "Kami masih belum terlalu jauh," kata Ucar, "Tetapi pada 2010 tersebut boleh memberikan dorongan kuat ke arah sana."





Istri

Dalam dakapan tangan kasar ini
sekelumit debu bertamu
kerna bunga indah ini bersalut debu
untuk ku selit di rambutmu

Cinta ini,maaf ku tidak pandai berbicara
Hanya aku bisa mempaksikannya
Dengan lenggok tubuh dan bahasa mata
Denganmu segalanya ini
Hinggakan sedetik tawa kekal selamanya

Ku hadiahkan bunga ini
Adalah terima kasih dan rendah diri
Kerna ku tidak bisa berdiri
Tanpa bahumu menongkat diri
Tempangku bukan kerana cacat diri
tapi hanya kerana kau tiada di sisi


Istri
Indahnya hidup denganmu
Terima kasih segalanya
detik ini tidak akah berakhir
hingga kita menutup mata selamanya



Hierarki Makanan


Food Chart & its benefits
 
 Apples
Protects your heart
Prevents constipation
Blocks diarrhea
Improves lung capacity
Cushions joints
Apricots
Combats cancer
Controls blood pressure
Saves your eyesight
Shields against Alzheimer's
Slows aging process
Artichokes
Aids digestion
Lowers cholesterol
Protects your heart
Stabilizes blood sugar
Guards against liver disease
Avocados
Battles diabetes
Lowers cholesterol
Helps stops strokes
Controls blood pressure
Smoothes skin
Bananas
Protects your heart
Quiets a cough
Strengthens bones
Controls blood pressure
Blocks diarrhea
Beans
Prevents constipation
Helps hemorrhoids
Lowers cholesterol
Combats cancer
Stabilizes blood sugar
Beets
Controls blood pressure
Combats cancer
Strengthens bones
Protects your heart
Aids weight loss
Blueberries
Combats cancer
Protects your heart
Stabilizes blood sugar
Boosts memory
Prevents constipation
Broccoli
Strengthens bones
Saves eyesight
Combats cancer
Protects your heart
Controls blood pressure
Cabbage
Combats cancer
Prevents constipation
Promotes weight loss
Protects your heart
Helps hemorrhoids
Cantaloupe
Saves eyesight
Controls blood pressure
Lowers cholesterol
Combats cancer
Supports immune system
Carrots
Saves eyesight
Protects your heart
Prevents constipation
Combats cancer
Promotes weight loss
Cauliflower
Protects against Prostate Cancer
Combats Breast Cancer
Strengthens bones
Banishes bruises
Guards against heart disease
Cherries
Protects your heart
Combats Cancer
Ends insomnia
Slows aging process
Shields against Alzheimer's
Chestnuts
Promotes weight loss
Protects your heart
Lowers cholesterol
Combats Cancer
Controls blood pressure
Chili peppers
Aids digestion
Soothes sore throat
Clears sinuses
Combats Cancer
Boosts immune system
Figs
Promotes weight loss
Helps stops strokes
Lowers cholesterol
Combats Cancer
Controls blood pressure
Fish
Protects your heart
Boosts memory
Protects your heart
Combats Cancer
Supports immune system
Flax
Aids digestion
Battles diabetes
Protects your heart
Improves mental health
Boosts immune system
Garlic
Lowers cholesterol
Controls blood pressure
Combats cancer
Kills bacteria
Fights fungus
Grapefruit
Protects against heart attacks
Promotes Weight loss
Helps stops strokes
Combats Prostate Cancer
Lowers cholesterol
Grapes
Saves eyesight
Conquers kidney stones
Combats cancer
Enhances blood flow
Protects your heart
Green tea
Combats cancer
Protects your heart
Helps stops strokes
Promotes Weight loss
Kills bacteria
Honey
Heals wounds
Aids digestion
Guards against ulcers
Increases energy
Fights allergies
Lemons
Combats cancer
Protects your heart
Controls blood pressure
Smoothes skin
Stops scurvy
Limes
Combats cancer
Protects your heart
Controls blood pressure
Smoothes skin
Stops scurvy
Mangoes
Combats cancer
Boosts memory
Regulates thyroid
Aids digestion
Shields against Alzheimer's
Mushrooms
Controls blood pressure
Lowers cholesterol
Kills bacteria
Combats cancer
Strengthens bones
Oats
Lowers cholesterol
Combats cancer
Battles diabetes
Prevents constipation
Smoothes skin
Olive oil
Protects your heart
Promotes Weight loss
Combats cancer
Battles diabetes
Smoothes skin
Onions
Reduce risk of heart attack
Combats cancer
Kills bacteria
Lowers cholesterol
Fights fungus
Oranges
Supports immune systems
Combats cancer
Protects your heart
Straightens respiration
Peaches
Prevents constipation
Combats cancer
Helps stops strokes
Aids digestion
Helps hemorrhoids
Peanuts
Protects against heart disease
Promotes Weight loss
Combats Prostate Cancer
Lowers cholesterol
Aggravates Diverticulitis
Pineapple
Strengthens bones
Relieves colds
Aids digestion
Dissolves warts
Blocks diarrhea
Prunes
Slows aging process
Prevents constipation
Boosts memory
Lowers cholesterol
Protects against heart disease
Rice
Protects your heart
Battles diabetes
Conquers kidney stones
Combats cancer
Helps stops strokes
Strawberries
Combats cancer
Protects your heart
Boosts memory
Calms stress
Sweet potatoes
Saves your eyesight
Lifts mood
Combats cancer
Strengthens bones
Tomatoes
Protects prostate
Combats cancer
Lowers cholesterol
Protects your heart
Walnuts
Lowers cholesterol
Combats cancer
Boosts memory
Lifts mood
Protects against heart disease
Water
Promotes Weight loss
Combats cancer
Conquers kidney stones
Smoothes skin
Watermelon
Protects prostate
Promotes Weight loss
Lowers cholesterol
Helps stops strokes
Controls blood pressure
Wheat germ
Combats Colon Cancer
Prevents constipation
Lowers cholesterol
Helps stops strokes
Improves digestion
Wheat bran
Combats Colon Cancer
Prevents constipation
Lowers cholesterol
Helps stops strokes
Improves digestion
Yogurt
Guards afgainst ulcers
Strengthens bones
Lowers cholesterol
Supports immune systems
Aids digestion

Maksimum kegunaan kenderaan

Anda punya kereta atau alat pengagkutan lain. Kebanyakkan dari kita membeli kenderaan ini melalui bank dengan perlu membayar secara bulanan.  Since, kita membayar tiap-tiap bulan, pernahkah kita terfikir yang kita telah menggunakan kegunaan kenderaan ini semaksimum yang boleh agar kita tidak rugi. Contoh-contah kegunaan kenderaan ini yang digunakan secara maksimum adalah seperti di bawah:-hehehehe
















Friday, October 26, 2012

Ilmu

Bila bercakap tentang Ilmu, Adalah kita akan terfikir bahawa semua ilmu it baik dan bermanfaat? Bagaimana dengan ilmu yang membahayakan?

Ramai di antara kita yang memiliki ilmu tetapi ilmu itu tidak meruntun mereka untuk beriman kepada Allah.  Ramai di kalangan kita yang berpengetahuan luas tapi ilmu mereka tidak membolehkan mereka percaya kepada hari Akhirat.  Bergunakah ilmu itu.???


Wednesday, October 24, 2012

"Fire" Waterfall of El Capitan

Anda pernah lihat air terjun api???  'Fire' Waterfall of El Capitan adalah salah satu dari keajaiban dari maha Pencipta. ia terletak di Yosemite National Park, California , USA. Layan gambar kat bawah nie....cantikkk banget.










Bila Bill Gates berkata-kata










Sehari sebelum Hari Raya haji

26hb October 2012 adalah hari raya haji.  Kenapa saya tidak rasa semeriah Hari Raya Aidil Fitri.????. Adakah kerana  saya sudah berada dalam budaya masyarakat ini yang menganggap Aidil Fitri itu lebih meriah.  Bukankah Aidil Adha itu juga punya significant yang besar dalam masyarakat Islam. Mungkinkah budaya kita telah menenggelamkan significant ini....renung-renungkan....kata Prof Ezi.





Sunday, October 21, 2012

Buku

Saya bukanlah seorang yang begitu rajin baca buku terutamanya bila dah start kerja.  Mungkin kerana otak kian beku. Hehehehe. So, Baru-baru ini saya selongkar balik buku-buku yang saya ada kerana nak kemaskan ia balik. Kotak penyimpanan pun dah koyak-koyak.

Banyak buku saya ini, dah kene gigit tikus dan dimakan anai-anai. tapi belum sampai tahap yang teruk la. So sekarang ni nk kemas ia betul-betul, manalah tau nanti saya perlu membaca buku ini semua kembali or nk menambah ilmu di masa hadapan kan.,






Permata yang hilang pun ada.huhuhuhuhuhu

Al-Quran kecil

Mesti ramai di antara kita pernah melihat Al Quran kecil kan.  Cukup kecil dan biasanya ia mempunyai bekas menyimpan yang agak kecil juga dan biasanya diperbuat daripada logam seperti besi ataupun tembaga.

Saya masih ingat lagi bahawa Al Quran kecil ini diharamkan cetakkannya kerana ayat-ayat di dalamnya tidak lengkap dan dikhuatiri memberi maksud yang tidak betul.  Saya dapat maklumat ini pun, ketika saya datang melihat satu pameran oleh salah sebuah Kementerian di Kota Kinabalu. Tak silap saya tahun lepas kot.


Cuba anda lihat gambar Al Quran kecil ini.




Jadikan diri kita menjadi lebih baik hari ke hari- (Part 1)

1.  Dekatkan diri dengan Allah Bagaiman kita ingin hidup bahagian dan tenang di alam yang penuh dengan ragam jahat dengan baik ini jika...