Sunday, July 31, 2016

CARTA TOP 10    
JASA ANDA DI DUNIA
ANUGERAH ANDA DIAKHIRAT
1. Meninggalkan sembahyang
- Ular Saqar sedang menunggu
2. Melewat-lewatkan sembahyang
- Neraka WAIL sedang menganga
3. Meringan-ringankan syariat
- Mendapat pandangan murka Al-Jabbar
4. Mengumpat peribadi orang
- Gunting neraka sedang diasah
5. Menyebarkan gossip atau fitnah
- Duri- duri menanti anda di taman neraka
6. Tidak menjaga pergaulan
- Libasan api neraka dijanjikan
7. Tidak berakhlak dengan manusia
- Kemurkaan Allah bersama mu...
8. Menyakiti hati orang dengan lisan
- Masuklah mana-mana pintu neraka
9.Meringankan amanah
- Angkatlah seberkas kayu dari neraka
10.Bersangka buruk
- Amalan baik diambil orang



Dari Abdullah bin 'Amru ra, RasulAllah S.A.W bersabda: " Sampaikanlah pesanku walaupun hanya satu ayat ".
Semoga Allah Ta'ala membalas 'amal Ibadah kita.



Serangan Jantung dan Amalan Minum Air Panas .....


Artikel ini berguna untuk semua.


Bukan sahaja amalan meminum air panas selepas makan, tetapi berhubung SERANGAN JANTUNG!!!!.

Secara logik..., mungkin ada kebenarannya.. Orang-orang China dan Jepun mengamalkan minum teh panas sewaktu makan... dan bukannya air berAIS. Mungkin sudah tiba masanya kita meniru amalan minum air panas sewaktu menikmati hidangan!!!! 

Kita tidak akan kehilangan apa-apa... malah akan mendapat faedah dari amalan ini.

Kepada sesiapa yang suka minum AIS, artikel ini sesuai untuk anda baca. Sememangnya sedap minum air berAIS selepas makan.

Walaubagaimanapun, AIS akan membekukan makanan berminyak

yang baru kita makan. Ia akan memperlahankan penghadaman kita . 

Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan ia akan menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk dan menuju ke arah mendapat pelbagai PENYAKIT.

Jalan terbaik...adalah untuk minum sup panas atau air PANAS/suam selepas makan.

:Nota penting tentang SERANGAN JANTUNG!!!

Anda patut tahu bahawa bukan semua tanda-tanda serangan jantung akan mula terasa pada tangan sebelah kiri.

Berhati-hati juga pada permulaan sakit sedikit-sedikit pada bahagian atas dada anda.

Anda mungkin tidak akan mengalami sakit dada pada serangan pertama serangan jantung.

Keletihan dan berpeluh adalah tanda-tanda biasa. Malah 60% penghidap SAKIT JANTUNG tidak bangun selepas tidur. Marilah kita berwaspada dan berhati-hati. 

Lebih banyak kita tahu, lebih cerah peluang kita untuk terus hidup..... Insyallah....




Perempuan seperti radio

Semasa hendak tidur, seorang isteri berkata kepada suaminya.

Isteri : Abang nak tau tak ?
Suami : Apa dia?
Isteri : Perempuan ni lebih kurang macam radio.
Suami : Radio?.... Macam mana tu?
Isteri : Mulut ni jadi speaker.
Suami : Lagi...
Isteri : Buah dada kiri ni kiri sebagai tuner. buah dada kanan ni pulak
sebagai volume...
Suami : Aaa... ah? Boleh abang cuba on kan radio ni tak?
Isteri : Boleh saja.... kan radio ni abang punye....
Suami : (Terus menyentuh buah dada kanan isterinya) Tak ada bunyi pun...
Isteri : Nak bunyi macamana... Abang belum cucuk "plug" nya lagi....
Suami : Laaaaaaa.......

Dilarang menghidupkan pendingin hawa sebaik menaiki kereta.


Bukalah tingkap terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda dan jangan sama sekali menghidupkan pendingin hawa. Berpandukan kepada kajian yang dijalankan, dashboard, sofa, pewangi udara menghasilkan Benzene, sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen - ia dapat dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba bahan plastik di dalam kereta). Disamping menyebabkan kanser, ia juga bertindak sebagai racun bagi tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Tindakan ini jika dibiar berlarutan akan menyebabkan Leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping punca keguguran.

Kadar pendedahan Benzene yang dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi. Kereta jika diparkir di kawasan berbumbung dengan tingkap tertutup menghasilkan 400-800 mg Benzene. Jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene boleh meningkat sehingga 2000-4000 mg, iaitu 40 kali dari tahap yang dibenarkan. dan penumpang di dalamnya akan menyedut toksik yang berlebih2an secara tidak sedar.

Cara yang dicadangkan untuk mengelakkan perkara ini dari berterusan ialah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam beredar keluar. Benzene adalah sejenis toksik yang boleh mencemar buah pinggang dan hati, dan sukar pula bagi tubuh manusia untuk menyahkeluarkan toksik tersebut apabila.

Friday, July 29, 2016

Tukar Like Jadi Pelanggan

Teruja tak baca tajuk artikel ni?

Saya dulu selalu dapat link ni, tapi saya abaikan, sebab ada sifat malas dan bagi saya, apa yang saya buat sudah cukup untuk mendapatkan pelanggan atau prospek.

Tapi dah bertahun saya buat, dapat seorang dua je yang ambil produk saya tawarkan.  So, setelah berfikir panjang, saya belanjakan RM40 untuk belajar teknik ini. Memang berbaloi. Tapi semua atas usaha dan kerajinan diri sendiri. Jangan lupa bertawakkal ya. moga anda berjaya.

Ya bestnya, akan sentiasa ada update/follow up dari empunya.so kita tak rasa terkial2 selepas beli produk ini.  Untuk belajar sesuatu, kita kadang-kadang terpaksa mengeluarkan kos...

KLIK KAT SINI

MEMBUKA PINTU REZEKI

Dato' Dr. Fazilah Kamsah pernah berkata..... . 

" Setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu (tak kira masih hidup @ telah tiada)"  nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu... 

Berdasarkan Hadith Nabi : 
"Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari" 

Huraian hadith: 
- jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahupun yang sudah tiada ) 
- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa kepada kedua ibu bapa (walaupun ada ibu bapa yang leka, doakan agar mereka berubah) 
- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah 
- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. ...tadah tangan dan bayangkan wajah kedua orang tua k ita , termasuk guru2 k ita dan mereka yang banyak menolong k ita (berdoa perlu benar2 bersungguh2) 
- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki 
oleh Allah 

Kesimpulannya: 
- Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris..... . Cuma jangan lupa doakan ibu bapa kita setiap hari 
- Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita dapat dari Allah (e.g. makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..) 

InsyaAllah 
Berusaha dan bertawakal.. ...insyallah , 



Lelaki dan Solat

Solat, Tidak akan berjaya seseorang itu jika solatnya tidak dijaga sempurna. Nanti akan ada orang cakap mereka yang tak solat langsung tu pun berjaya.  Maksud saya berjaya dan berkat.

Punya harta berjuta tapi jiwa tak tenteram.
Punya isteri yang cantik tapi jiwa kosong.
Punya anak tapi jauh dari jangkauan.
Punya wang melimpah ruah tapi tidak pernah puas.
Punya kawan-kawan tapi tak kekal

Aku hanya menulis untuk bercerita bukan untuk menunjuk pandai.
Pemuda menjadi imam
Suami menjadi imam
ku tanya kepada wanita dan isteri di sana.
indah bukan

Manusia sejahat manapun bila diberi hidayah, dia bukan hanya merubah dirinya tapi kekadang orang-orang disampingnya.

Kenapa solat perlu dijaga?
kerana ia adalah saluran perhubungan kita dengan BOSS yang sebenar iaitu Allah.
Bagaimana nak berjaya kalau berhubung denganNya pun tidak.?
Renungkan....


(Kerja  pun perlu sentiasa berhubung dengan boss)


KENAPA AKU LETIH BEKERJA


Selama beberapa tahun aku telah merungut kerana kurang tidur dan terlalu banyak tekanan dalam hidup, akan tetapi sekarang kini aku tahu kenapa ianya berlaku (the real reason) :
Aku keletihan kerana terlebih kerja... nak tau kenapa? Di bawah ini aku akan tunjukkan kenapa aku mempunyai beban kerja yang lebih dan ianya adalah benar dan bukan rekaan aku :
Populasi penduduk Malaysia sekarang adalah 26 juta orang. 
1..7 juta darinya sudah bersara. 
Jadi tinggal 24.3 juta orang.
1.3 juta pula adalah golongan kanak2 bawah 6 tahun. 
Jadi tinggal 23 juta orang.
Dari 23 juta ini, 7 juta masih belajar (tadika, sekolah, kolej, Universiti dll). 
Jadi tinggal 16 juta orang yang boleh buat kerja.
Dari 16 juta ini, 5 juta orang adalah pekerja kerajaan yang pergi kerja tapi tak buat kerja. 
Jadi tinggal 11 juta orang yang boleh buat kerja.
Tolak 9 juta orang yang duduk dalam hutan pasal diorang nie nak kerja macam mana... tinggal dalam hutan. 
Dah tinggal 3 juta orang yang boleh buat kerja....
Dari jumlah itu, tolak 2.7 juta orang yang menganggur dan tak der kerja, surirumah, pekerja yang kena VSS, orang2 tua, fresh university student, kena buang kerja dll). 
Tinggallah 0.3 juta orang yang boleh buat kerja.
Dari jumlah ini, sebanyak 1,215,512 orang dilaporkan sakit dan kini berada di dalam hospital di seluruh Malaysia (tak kiralah hospital swasta ke atau hospital kerajaan dan ini termasuklah hospital gila). 
Dah tinggal 1,084,488 orang yang boleh buat kerja....
Sekarang ini mengikut bancian terkini, terdapat 1,084,486 orang di dalam penjara dan Pusat Serenti di seluruh negara. 
Jadi dah tinggal 2 orang yang boleh buat kerja...
Dan 2 orang itu adalah engkau dan aku....
Dari dua orang ini... engkau SEKARANG INI masih duduk depan komputer, main internet, main games, reading jokes, membaca email, main chat dan tak buat kerja langsung... jadi tinggallah Aku sorang yang buat kerja dalam Malaysia nie...
Mana aku tak letih!!
Jadi sedarlah skit.... dahhhh..!!! pi buat kerja!!!

Bergurau2 kita....hehehehehehe.(Statistik tu mgkin salah, its just number)

TONEEXCEL VS TONEPLUS

Tak tau mana yang betul. Masing-masing ada strategi, Siapa tiru siapa saya tak nak komen sangatlah. Ya, saya memang pengguna Toneexcel, Tidak la berjaya sangat tapi masi berusaha kerana nampak benda ini memang boleh mendatangkan hasil. USAHA DAN TAWAKKAL kena ada saudara/ri.

Setiap satu punya plan tersendiri untuk menarik prospek menyertainya. Kena bijak berfikir dan fokus, Kadang-kadang bila tukar-tukar produk, prospek boleh pening.  Jangan meniru dan kondem.  

TONEEXCEL ME

Thursday, July 21, 2016

DOA LUNAS HUTANG

Telah diceritakan dari Zuhair bin Harb, telah diceritakan dari Jarir, dari Suhail, ia berkata, “Abu Shalih telah memerintahkan kepada kami bila salah seorang di antara kami hendak tidur, hendaklah berbaring di sisi kanan kemudian mengucapkan :

Allahumma robbas-samaawaatis sab’i wa robbal ‘arsyil ‘azhiim, robbanaa wa robba kulli syai-in, faaliqol habbi wan-nawaa wa munzilat-tawrooti wal injiil wal furqoon.

A’udzu bika min syarri kulli syai-in anta aakhidzum binaa-shiyatih. Allahumma antal awwalu falaysa qoblaka syai-un wa antal aakhiru falaysa ba’daka syai-un, wa antazh zhoohiru fa laysa fawqoka syai-un, wa antal baathinu falaysa duunaka syai-un, iqdhi ‘annad-dainaa wa aghninaa minal faqri.

Artinya:


“Ya Allah, Rabb yang menguasai langit yang tujuh, Rabb yang menguasai ‘Arsy yang agung, Rabb kami dan Rabb segala sesuatu. Rabb yang membelah butir tumbuh-tumbuhan dan biji buah, Rabb yang menurunkan kitab Taurat, Injil dan Furqan (Al-Qur’an). Aku berlindung kepadaMu dari kejahatan segala sesuatu yang Engkau memegang ubun-ubunnya (semua makhluk atas kuasa Allah).

Ya Allah, Engkau-lah yang awal, sebelum-Mu tidak ada sesuatu. Engkaulah yang terakhir, setelahMu tidak ada sesuatu. Engkau-lah yang lahir, tidak ada sesuatu di atasMu. Engkau-lah yang Batin, tidak ada sesuatu yang luput dari-Mu. Lunasilah utang kami dan berilah kami kekayaan (kecukupan) hingga terlepas dari kefakiran.” (HR. Muslim no. 2713)


Imam Nawawi rahimahullah menyatakan bahwa maksud utang dalam hadits tersebut adalah kewajiban pada Allah Ta’ala dan kewajiban terhadap hamba seluruhnya, intinya mencakup segala macam kewajiban.” (Syarh Shahih Muslim, 17: 33).

Juga dalam hadits di atas diajarkan adab sebelum tidur yaitu berbaring pada sisi kanan.

Semoga kita dapat mengamalkannya dan bermanfaat bagi siapa yang membacanya.


Sekiranya ada keraguan..sila betulkan saya...

Tinta usang: Styna Selatan

Tinta usang: Styna Selatan : Ku ingin bercerita tapi keindahannya alam ciptaanNya membuatkan aku terkelu lidah. ...