Friday, July 27, 2012

Yang dikutuk.

Rasulullah bersamdah"Aku hanya mengutuk 3 jenis manusia"

1. Orang yang tidak menjaga orang tua ketika mereka tua.

2. Orang yang tidak mengambail ikhtibar daripada bulan Ramadhan yang diberkati ini

3. Orang yang tidak mengucapkan 'Salallahu-Alayhay wa-Aalahay wasallam' ketika namaku disebut.


next time ye

Hari Sukar

Ramai dikalangan kita yang akan menangisi hari-hari sukar yang ia tempuhi, Katakanlah pada hari ini anda menghadapi dugaan yang berat dan ia telah menyebabkan hari anda adalah hari yang teruk.  Sukar untuk percaya sekiranya kita tidak mengeluh.  Kita selalu mengatakan bahawa hidup ini singkat dan perlu dinikmati, tapi adakah kita menikmatinya. Berapa ramai di antara kita telah menggunakan secara optimum energi yang terdapat dalam tubuhnya dan menikmati setiap saat dalam hidupnya.

Kalaupun benar hari ini sukar, tapi mungkinkah esok akan menjadi sukar jugak.  Bagaimana dengan kelmarin, bukankah ia hari yang baik bagi anda? kenapa mengeluh dengan hari sukar pada hari ini sehingga kita lupa bahawa kelmarin adalah hari yang indah bagi kita.

Kita hidup hanya untuk tiga hari, hari ini yang kita tengah nikmati, esok yang belum pasti dan kelmarin yang telah berlalu.  kenapa nak mengeluh sangat seolah-olah setiap hari yang kita lalui itu sukar, kenapa tidak menikmatinya sebagai penambah perasa hari-hari indah kita. Mungkin hari ini anda putus cinta, tapi adakah anda lupa bahawa hari sebelumnya anda telah jatuh cinta.  Indahkan hidup ini.

kalau anda menangis kerana tidak mampu untuk membeli baju raya, ingatlah anda insan lain yang berselimutkan kotak untuk terus hidup.  kalau anda tidak dapat kasut baru untuk raya, lihatlah sekeliling, bukankah anda insan yang tidak mempunyai kaki. Kalau anda malas sangat untuk balik kampung untuk bertemu orang tua. Lihatlah raut wajah anak-anak yatim yang rindu mereka tidak pernah terlerai atas 
kehilangan orang tua mereka. Jika anda rasa diri anda tidak hensem, dan ia tidak mewarna-warnikan hidup anda, bukankah ramai di luar sana yang tidak mempunyai kesempurnaan fizikal seperti anda dan yang ajaibnya, mereka meninkmati hidup ini dengan gembira dan bersyukur.

Apa sangatlah kesukaran hari ini, jika esok ada sinar yang menanti.dan kelmarin yang ceria.

next time ye.


Sunday, July 22, 2012

Jangan Bersedih.

Jangan bersedih kerana ada punyai nikmat yang paling besar dalam dunia ini iaitu Islam.
Jangan bersedih dengan kecacatan, kerana ia bisa menjadi pemangkin kepada kejayaan yang lebih besar.
Jangan bersedih kerana anda tidak akan mati selagi belum ajal
Jangan bersedih selama anda masih lagi memahami Islam
Jangan bersedih kerana musibah itu menghapuskan dosa-dosa.


Nak lagi lanjut....

bacalah La Tahzan tulisan Dr.Aidh Bin Abdullah Al-Qarni

Thursday, July 19, 2012

Fadhilat hari pertama ramadhan

Malam pertama
Dosanya keluar seperti ia baru dilahirkan oleh ibu.


Betapa besarnya nikmat Allah kepada setiap hamba2nya.  Tinggal kita sahaja sebagai hambanya yang berlagak. Berapa banyak diantara kita yang menghargainya? renung-renungkan lah.


Adakah kita akan sempat lagi tahun depan sekiranya kita terlepas peluang ini pada tahun ini.
Bersama-sama kita meningkatkan taqwa kita dan berharap taqwa kita ini akan berkekalan sehingga akhir hayat nanti.


Amin

Tuesday, July 17, 2012

Puasa

Salam saudaraku,

Tinggal beberapa hari je lagi nak puasa dah. Rasa baru je kita sambut Hari Raya hari tue kan. Sekarang dah nak puasa lagi. Benarlah Firman Allah, Masa di akhir zaman ini akan berlalu dengan pantas dan ia adalah salah satu tanda kecil hari pengakhiran dunia ini.

Yang belum ganti puasa hutang tahun lepas tue, sekarangnya berebut2 nak ganti. Kadang tu ada yang tak terganti pun.  Lalainya kita, Bukan nak kata ngan orang lain je, ini untuk renungan diri sendiri juga.hehehe.

Apabila manusia mengetahui akan rahsia yang tersembunyi di bulan Ramadhan ini, manusia akan sentiasa menantikan kedatangannya dan akan menangisi pemergiannya. Besarnya rahmat ramadhan ini.  Tapi adakah kita menghargainya.


ok lah...selamat berpuasa bagi semua dan harap2 puasa bulan ini berjaya dengan jaya dari segi rohani dan jasmani. jangan puasa je tapi tak solat. kalau tak solat, puasa pun entah ke mana kan?????

Sekadar gambar hiasan untuk anda


Salam ramadhan semua.

Monday, July 16, 2012

Hilang

Kes kehilangan sejak kebelakangan ini agak membimbangkan kan??? pada 2011, sebanyak 1097 gadis hilang dan hanya 406 ditemui kembali(sumber Utusan online). Tapi yang ingin saya tekankan di sini, bukan kehilangan anak gadis sahaja.  Dalam beberapa minggu ini, beberapa orang kawan FB saya 'share' beberapa maklumat tentang orang hilang, dari anak gadis sehinggalah kanak-kanak lelaki.

Adakah ini telah menjadi trend. Adakah masyarakat kita cukup prihatin untuk menilai dan mencongak kenapa kes-kes ini berlaku. Kita sering diuar-urakan dengan iklan, pemberitahuan dan pengumaman tentang kes-kes ini dan bagaiman mencegahnya. Adakah semua ini hanya masuk telinga kanan keluar teliga kiri. Atau adakah masyarakat kita telah mencipta satu perspesi yang 'bila kena batang idung sendiri baru nak bertindak'. bukankah itu sudah terlambat.

Mungkin ada kes kehilangan ini tidak melibatkan jenayah, tapi sekiranya kes ini melibatkan jenayah. Bukankah seolah-olah kes orang hilang ini terlalu mudah berlaku.

beberapa pemberitahuan orang hilang yang saya terima di FB.  harap-harap mereka telah ditemui dan begitu juga dengan kes-kes lain. Betapa luruhnya hati keluarga apabila ada ahli keluarga yang hilang tanpa mengetahui apakah nasib mereka itu.  BERSAMA KITA MENCEGAH PERKARA INI DARI BERLAKU.




Situasi

Pernahkah anda dalam situasi yang mana:

anda malas buat kerja walaupun kerja banyak.
anda mala buat kerja kerana kerja yang ada bukan banyakpun.
anda malas kerja kerana anda tidak tahu mana nak mula.
anda malas kerja kerana anda rasa terlalu semak fikiran anda.

Selalu sangat ler keadaan ini berlaku pada diri saya. Terfikir jugak, mana bole berterusan macam ni. Kerja ni rezeki. Rezeki kene ler dihargai dan perlu dipastikan apa yang saya terima setiap hujung bulan adalah halal.
Facebook banyak melalaikan saya. kadang-kadang boring jugak tapi masalahnya hampir tiap-tiap hari saya layan FB nie.  Kalau dapat duit bagus jugak.
next time leer kite sembang lagi ye.

bye.

Thursday, July 12, 2012

Species serangga apakah ini

Banyak dah saya nampak binatang-binatang kecil yang berterbangan di sekeliling kita. Yang paling cantik pernah nampak sudah tentulah rama-rama yang punya pola warna yang menarik.
Tapi binatang kecil seperti kat bawah ini pertama kali saya nampak dalam hidup saya.  Pada satu malam tu, saya tengah duduk-duduk di luar rumah kerana cuaca agak panas.  Tengah duduk-duduk tue, tiba-tiba binatang ini terbang dekat saya dan terus berhenti di lantai tidak jauh dari tempat saya duduk.  Terkejut jgk ler, coz saiz agak besar walaupun tidak ler sebesar burung. hehehehe.
Ia terus menarik minat saya, kerana warnanya yang agak unik.  Di kawasan leher kalau boleh dikatakan begitu, ia dililiti dengan warna hijau yang cantik, bahagaian pinggangnya ada warna merah daha dibahagian hujungnya ada warna biru. Yang membuat saya lagi tertarik dan terkejut, warna-warna ini seolah2 lampu kerana ia bercahaya apabila binatang ini terbang.  cantik sangat. yang lainya pun ADA


















Ni videonya

video

Tinta usang: Styna Selatan

Tinta usang: Styna Selatan : Ku ingin bercerita tapi keindahannya alam ciptaanNya membuatkan aku terkelu lidah. ...